Artikkelit
- Yhteistoimintalain ehdotetut muutokset muutosneuvotteluvelvoitteen keventämisestä eduskunnan käsiteltäviksi
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
Heinäkuun ensimmäisenä päivänä tuli voimaan osakeyhtiölain (”OYL”) muutos, jolla muutettiin osakeyhtiön vähimmäisosakepääomavaatimusta. Aikaisemmin yksityisen osakeyhtiön vähimmäisosakepääoman on tullut olla 2.500 euroa, mutta lainmuutoksella yksityisten osakeyhtiöiden vähimmäisosakepääomavaatimus poistettiin. Julkisten osakeyhtiöiden vähintään 80.000 euron osakepääomaa koskeva edellytys säilyi ennallaan.
Lakimuutoksen tavoitteena on vahvistaa yritystoiminnan edellytyksiä ja helpottaa liiketoiminnan harjoittamista sekä mikro- ja pienyritystoimintaa. Osakepääomavaatimuksen poistaminen alentaa kynnystä osakeyhtiön perustamiselle. Lisäksi lakimuutos helpottaa yhtiön digitaalista ilmoittamista Patentti- ja rekisterihallitukselle ja edesauttaa rekisteröinnin automatisointia.
Lakimuutoksen yhteydessä myös yhtiön perustamiseen liittyviä hallinnollisia menettelyitä kevennettiin. Esimerkiksi mikäli perustamissopimuksessa merkitään yhtiöllä osakkeesta maksettavaksi määräksi nolla tai todetaan, ettei osakkeesta makseta yhtiölle eikä osakkeen maksuaikaa mainita, ei kaupparekisteri-ilmoituksessa tarvitse enää toimittaa selvitystä osakkeiden merkintähinnan maksamisesta. Osakkeista maksettava merkintähinta voidaan nykyään merkitä myös sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Tämä edellyttää, että yhtiöjärjestyksessä ei ole määräystä osakkeen nimellisarvosta.
Myös ennen lakimuutoksen voimaantuloa perustetut yksityiset osakeyhtiöt voivat alentaa osakepääomaansa alle aiemman vähimmäispääomavaatimuksen. Tällöin noudatetaan OYL:n osakepääoman alentamista koskevia säännöksiä.
Osakeyhtiöiden sääntelyä on pyritty viime aikoina keventämään ja voimaan tullut lakimuutos edustaa tätä kehityssuuntausta. Toisaalta muun muassa rahanpesulain viimeaikaiset muutokset, kuten tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus, ovat puolestaan lisänneet yhtiöiden hallinnollisia tehtäviä.
Ilmoitusvelvollisuus osakepääoman menettämisestä säilyy
OYL:n 20 luvun 23 §:n mukaan yhtiön hallituksen on viipymättä tehtävä rekisteri-ilmoitus osakepääoman menettämisestä, mikäli se havaitsee yhtiön oman pääoman olevan negatiivinen. Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti saattaa aiheuttaa vahingonkorvausvastuun yhtiön johdolle ja lisäksi yhtiön tilintarkastajan tulee tehdä huomautus tilintarkastuskertomukseen.
Oikeusministeriön alkuperäisessä lakiluonnoksessa yksityisten osakeyhtiöiden vähimmäispääomavaatimuksen poistamiseksi esitettiin myös osakepääoman menettämisen ilmoittamisvelvollisuutta lievennettäväksi tai kokonaan poistettavaksi. Eduskunnan käsiteltävänä olleesta hallituksen esityksestä kyseinen ehdotus oli kuitenkin poistettu ja ilmoitusvelvollisuus jäi näin ennalleen.
Ilmoittamisvelvollisuuden käytännön tehokkuus ja toimivuus on herättänyt keskustelua. Poistamisen puolesta on esitetty, että osakepääoman menetyksen rekisteröinti ja myöhemmin mahdollisesti kyseisen merkinnän poistaminen kasvattavat yritysten hallinnollista taakkaa. Samoin esimerkiksi vasta perustetun yhtiön osakepääoma voi toiminnan alkuvaiheessa painua negatiiviseksi jo pelkästään perustamis- ja rekisteröintikustannusten takia.
Toisaalta ilmoitusvelvollisuuden tarkoituksena on suojata yhtiön velkojia. Rekisterimerkintä antaa yhtiön toimittajille, sopijakumppaneille, rahoittajille ja muille asiakkaille mahdollisuuden hallita paremmin liikesuhteeseen liittyviä riskejä ja suojata omia intressejä. Koska osakkeenomistajat eivät ole henkilökohtaisesti vastuussa osakeyhtiön velvoitteista, on tärkeää huomioida velkojiensuoja annettaessa osakeyhtiöitä koskevaa sääntelyä. Kokemuksemme mukaan käytännössä ilmoitusvelvollisuudella suojattavien intressien taloudellinen merkitys on lopulta ollut suurempi kuin suhteellisen vähäisten rekisteröinti- tai hallinnollisten kustannusten.
Tampereen ja Lapin yliopistoilla on käynnissä hanke osakeyhtiön velkojiensuojan selventämistä ja suojamenettelyiden helpottamisesta. Tarkoituksena on selvittää OYL:n velkojiensuojajärjestelmän tulkintaongelmia ja kehittämistarpeita ja sen pohjalta tuottaa toimenpidesuosituksia, joita voidaan mahdollisesti hyödyntää myöhemmin osakeyhtiölain valmistelutyössä.
Julkaistu 5.9.2019
Artikkelit
- Yhteistoimintalain ehdotetut muutokset muutosneuvotteluvelvoitteen keventämisestä eduskunnan käsiteltäviksi
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Asianajotoimisto Merkurius Oy | Keskustori 5 | 33100 Tampere