Artikkelit
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
Yhteistoimintalain soveltamisala säilyy olennaisilta osiltaan aiemman yhteistoimintalain kaltaisena. Uuden yhteistoimintalain säännökset tulevat sovellettaviksi, kun työnantajaan työsuhteessa olevien työntekijöiden määrä on säännöllisesti vähintään kaksikymmentä. Pienien, 20–29 työntekijää työllistävien yritysten tulee huomioida, että aiemman yhteistoimintalain soveltamisalapoikkeuksen piirissä olevat velvoitteet ovat osittain muuttuneet, eikä uuteen yhteistoimintalakiin sisälly enää esimerkiksi vanhan yhteistoimintalain 20–29 työntekijää työllistäviä yrityksiä koskevia soveltamisalarajauksia. Uudet pieniä yrityksiä koskevat muutokset tulee tarkistaa yrityskohtaisesti.
Uuteen yhteistoimintalakiin on koottu siis vanhan yhteistoimintalain sekä hallintoedustuslain säännökset. Lain rakennetta on selkeytetty ja rakennetta on muutettu vanhaan yhteistoimintalakiin verrattuna. Uusi yhteistoimintalaki muodostuu seuraavista kolmesta kokonaisuudesta: 1) jatkuvan vuoropuhelun vaatimus; 2) muutosneuvottelut ja 3) henkilöstön hallintoedustus.
Jatkuvan vuoropuhelun vaatimus
Yksi keskeisimmistä muutoksista uudessa yhteistoimintalaissa on vaatimus jatkuvasta vuoropuhelusta työnantajan ja henkilöstön välillä. Ellei toisin ole sovittu, työnantajan on käytävä säännönmukaista vuoropuhelua henkilöstön edustajien kanssa neljännesvuosittain, tai, mikäli työnantajan palveluksessa työskentelee alle 30 työntekijää, kahdesti vuodessa. Jos henkilöstöllä ei ole valittuna edustajaa, vuoropuhelua koskeva velvoite voidaan täyttää järjestämällä yhteinen tilaisuus vähintään kerran vuodessa.
Vuoropuhelua on käytävä yrityksen tai yhteisön kehitysnäkymistä ja taloudellisesta tilanteesta, työpaikalla sovellettavista säännöistä, käytännöistä ja toimintaperiaatteista, työvoiman käyttötavoista sekä henkilöstön rakenteesta, henkilöstön osaamistarpeista ja osaamisen kehittämisestä sekä työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja edistämisestä. Vuoropuhelussa käsitellään myös eräissä muissa laeissa, esimerkiksi yksityisyyden suojasta työelämässä annetussa laissa, säädettyjä asioita, jotka on käsiteltävä yhteistoimintalain mukaisessa menettelyssä. Uuteen yhteistoimintalakiin on siirretty myös säännökset säännöllisesti henkilöstön edustajille annettavista tiedoista.
Osana vuoropuhelua työnantajan tulee yhteistyössä henkilöstön kanssa laatia työyhteisön kehittämissuunnitelma. Kyseessä on dynaaminen asiakirja, joka laaditaan ja jota ylläpidetään osana osaamisen kehittämistä, työhyvinvoinnin ylläpitämistä ja edistämistä sekä työvoiman käyttötapoja. Vanhassa laissa yhteistoiminnasta yrityksissä säädetystä henkilöstö- ja koulutussuunnitelman käsitteestä on uudessa laissa luovuttu, mutta kehittämissuunnitelmaan sisältyy osin vastaavalaisia asioita. Vanhat henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat on saatettava vastaamaan työyhteisön kehittämissuunnitelmasta säädettyjä vaatimuksia 12 kuukauden kuluessa uuden lain voimaantulosta.
Muutosneuvottelut
Uudessa laissa työvoiman käytön vähentämisen sekä muiden olennaisten henkilöstövaikutusten johdosta käytäviä yhteistoimintaneuvotteluja koskevat säännökset on koottu yhteen lukuun, joka kokoaa yhteen pääosin vanhan yhteistoimintalain 6 ja 8 luvuissa käsitellyt yhteistoimintaneuvottelut. Liikkeenluovutustilanteita koskevat säännökset ovat edelleen omassa luvussaan, eikä niihin ole uuden lain myötä tehty kuin teknisiä muutoksia. Työnantajan tulee jatkossakin käydä muutosneuvottelut, kun se harkitsee yhden tai useamman työntekijän irtisanomista, lomauttamista, osa-aikaistamista tai työsopimuksen olennaisen ehdon yksipuolista muuttamista. Muutosneuvotteluiden piiriin kuuluvat työnantajan harkitsemat työnjohtovallan piiriin kuuluvat yhden tai useamman työntekijän asemaan vaikuttavat olennaiset muutokset työtehtävissä, työmenetelmissä tai töiden, työtilojen taikka säännöllisen työajan järjestelyissä, jotka johtuvat esimerkiksi kone- tai laitehankinnoista. Muutosneuvottelujen ajankohtaa on uudessa laissa täsmennetty siten, että neuvottelut on käytävä ennen niitä koskevan liiketoimintapäätöksen tekemistä. Oikeuskäytännössä on jo aiemman lain aikana ilmaistu vastaava asia, eli kysymys on lähinnä tarkentavasta säädöstekstiin nostetusta selvennyksestä.
Muutosneuvottelujen kestoa koskevat määräajat pysyvät uudessa yhteistoimintalaissa ennallaan vanhaan lakiin verrattuna. Neuvotteluesitys tulee antaa pääsääntöisesti vähintään viisi päivää ennen muutosneuvottelujen antamista ja neuvotteluja käydään yrityksen koosta sekä muutosneuvottelujen kohteesta riippuen 14 päivää tai kuusi viikkoa.
Työnantajien on hyvä huomioida, että uudella yhteistoimintalailla on hieman nostettu työntekijälle maksettavan hyvityksen suuruutta. Hyvitys voidaan määrätä maksettavaksi tilanteessa, jossa työntekijä on irtisanottu, lomautettu, osa-aikaistettu tai hänen työsopimuksensa olennaista ehtoa on yksipuolisesti muutettu ja työantaja on joko tahallisesti tai huolimattomuudesta jättänyt noudattamatta lain muutosneuvotteluita koskevia 17–23 §: ä. Hyvityksen määrä voi uuden lain mukaan olla enintään 35.000 euroa. Hyvityksen suuruutta arvioitaessa otetaan jatkossa huomioon myös työnantajan tekemän rikkomuksen moitittavuus sekä työnantajan pyrkimykset korjata virheellinen menettelynsä.
Henkilöstön edustaja yrityksen hallinnossa
Yhteistoimintalain kolmas kokonaisuus koskee henkilöstön hallintoedustusta, kun ennen hallintoedustuslaissa olleet säännökset siirrettiin osaksi uutta yhteistoimintalakia. Sääntely vastaa pääosin vanhan hallintoedustuslain säännöksiä. Hallintoedustusta koskevia säännöksiä on yhteistoimintalaissa tarkennettu siten, että henkilön hallintoedustus tulee toteuttaa toimielimessä, joka käsittelee liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevia kysymyksiä.
Hallintoedustusta koskevat järjestelyt on saatettava vastaamaan uuden yhteistoimintalain sääntelyä 18 kuukauden kuluessa lain voimaantulosta.
Miten jatkossa on syytä toimia ja mihin mennessä muutokset on tehtävä?
Artikkelit
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Asianajotoimisto Merkurius Oy | Keskustori 5 | 33100 Tampere