Artikkelit
- Tietosuoja ja tekoäly: viisi nostoa sääntelyjen rajapinnasta
- Yhteistoimintalain ehdotetut muutokset muutosneuvotteluvelvoitteen keventämisestä eduskunnan käsiteltäviksi
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Tietosuoja ja tekoäly: viisi nostoa sääntelyjen rajapinnasta
EU:n uusi tekoälysäädös (AI Act) on herättänyt paljon keskustelua kuluvana vuonna. Koska tekoälyjärjestelmät nojaavat vahvasti dataan niin kehitysvaiheessa kuin myöhemmin tuotantokäytössäkin, on tekoälyjärjestelmien kehittäjien ja käyttöönottajien syytä ymmärtää tekoälysäädöksen ja tietosuojasääntelyn, erityisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR), välinen vuorovaikutus ja vaikutukset tekoälyjärjestelmille.
Alla on listattu viisi tärppiä tekoälysääntelyn ja tietosuojan välisestä osin monipolvisesta ja tulkinnanvaraisesta suhteesta, jotka jokaisen kehittäjän ja tekoälyjärjestelmän käyttöönottajan on syytä huomioida:
1) Tietosuojalainsäädäntö soveltuu yleensä tekoälyjärjestelmiin
Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietona pidetään mitä tahansa tietoa, joka liittyy tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön. Henkilötiedon määritelmä on siten hyvin laaja: yksittäisestä tiedosta ei tarvitse suoraan tunnistaa henkilöä, vaan riittää, että tieto voidaan esimerkiksi yhdistää muihin tietoihin, jotka yhdessä johtavat henkilön tunnistamiseen. Kaikkien tunnistamisessa tarvittavien tietojen ei edes tarvitse olla saman tahon hallussa, vaan riittää, että tiedot on mahdollista kohtuudella yhdistää. Myös käsittely on terminä ymmärrettävä laajasti: käsittely tarkoittaa mitä tahansa henkilötietoihin kohdistettua aktiivista tai passiivista toimenpidettä, kuten esimerkiksi jo pelkästään henkilötietojen säilyttämistä.
2) Tekoälysäädös ei muodosta käsittelyperustetta
Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietojen käsittely edellyttää aina käsittelyperustetta. Ellei mikään asetuksen tunnistamista käsittelyperusteista sovellu (esim. sopimus, suostumus, oikeutettu etu ym.), ei henkilötietoja saa käsitellä. Yksi asetuksen mukainen käsittelyperuste on rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattaminen.
Nopeasti voisikin ajatella, että kun tekoälysäädös asettaa kehittäjille ja käyttöönottajille erinäisiä velvoitteita muun muassa mahdollisten vinoutumien tai syrjinnän ehkäisemisestä, voitaisiin myös henkilötietoja käsitellä vedoten lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen. Tekoälysäädös kuitenkin nimenomaisesti toteaa, että säädös ei itsessään ole oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle, ellei toisin nimenomaisesti säädetä. Poikkeus tehdään esim. erityisten henkilötietoryhmien kohdalla, joiden osalta tekoälysäädöksessä todetaan, että suuririskisten tekoälyjärjestelmien vinoumien havaitsemiseksi ja korjaamiseksi erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja saa tietyin edellytyksin käsitellä. Poikkeus koskee kuitenkin vain henkilötietoja, jotka kuuluvat erityisiin henkilötietoryhmiin ja vain suuririskisiä tekoälyjärjestelmiä.
3) Käyttötarkoitussidonnaisuus rajoittaa henkilötietojen jatkokäyttöä
Sen jälkeen, kun henkilötietojen käsittelylle on löydetty tietosuoja-asetuksen tunnistama käsittelyperuste, on syytä pitää mielessä myös tietosuoja-asetuksen yksi perusperiaatteista, eli käyttötarkoitussidonnaisuus. Sen mukaisesti kerättyjä henkilötietoja ei saa käsitellä myöhemmin alkuperäisen tarkoituksen kanssa yhteensopimattomalla tavalla. Toisin sanoen, jo olemassa olevia henkilötietoja ei voi myöhemmin käsitellä mihin tarkoitukseen tahansa, vaan se tarkoitus, jota varten tiedot on alun perin kerätty, rajoittaa jatkohyödyntämismahdollisuuksia. Jatkokäsittelyn yhteensopivuutta alkuperäisen tarkoituksen kanssa arvioidaan muun muassa sitä kautta, mitä rekisteröidyt ovat kohtuudella voineet olettaa käsittelyn pitävän sisällään. Tietosuojalainsäädäntö rajoittaa siten jo olemassa olevien datajoukkojen laajempaa hyödyntämistä, mikäli ne sisältävät henkilötietoja.
4) Tietojen minimointi: mitä vähemmän, sen parempi?
Tietosuojasääntely on tietyssä mielessä jo peruslähtökohdiltaan hyvinkin ristiriitainen datavetoisen tekoälykentän kanssa: kun tekoäly edellyttää toimiakseen hyvin mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kattavaa ja laadukasta dataa, niin tietosuoja-asetus taas lähtee siitä, että henkilötietojen määrä tulee pyrkiä minimoimaan, eikä henkilötietoja saa säilyttää pidempään kuin mitä se tarkoitus, johon niitä käsitellään, edellyttää. Tietosuojasääntely ei siten mahdollista henkilötietojen keräämistä ja säilyttämistä ”varmuuden vuoksi” siltä varalta, että niille olisi jatkossa mahdollisesti tarvetta. Tietosuojalainsäädäntö vaikuttaa näin ollen osaltaan myös siihen, kuinka hyvin muun muassa koulutusdataa on saatavilla tekoälyjärjestelmiä varten ja tällä taas on vaikutus muun muassa siihen, kuinka toimivia, syrjimättömiä ja tarkkoja tekoälyjärjestelmistä saadaan.
5) Tietosuoja-asetus rajoittaa myös automaattista päätöksentekoa
Tietosuoja-asetus sääntelee myös automaattista päätöksentekoa. Asetuksen 22 artiklan mukaan rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn ja jolla on häntä koskevia oikeusvaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla tavalla merkittävästi. Profilointi on yksi automaattisen käsittelyn alakategorioista.
Kriteereitä on siis kaksi: käsittelyn tulee perustua ”pelkästään” automaattiseen käsittelyyn ja päätöksellä tulee lisäksi olla ”oikeusvaikutuksia tai muita vastaavia, merkittäviä vaikutuksia”. Tietosuoja-asetus ei määrittele automaattisuutta, eikä siten ole olemassa täysin yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka suurta osuutta ihmiseltä edellytetään, jotta päätöstä ei enää pidetä automaattiseen käsittelyyn perustuvana. Selvää kuitenkin on, että ihmisellä tulisi olla tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa päätökseen ja myös toimivalta muuttaa sitä, jotta ”pelkästään”-kriteeri ei täyttyisi. Oikeusvaikutusten osalta taas Euroopan tietosuojaviranomaisten yhteistoimielin Euroopan tietosuojaneuvosto EDPB on todennut, että kyse on henkilön laillisiin oikeuksiin, oikeudelliseen asemaan tai sopimusperusteisiin oikeuksiin vaikuttavista seikoista, esim. mikäli henkilöltä evätään sosiaalietu tai peruutetaan sopimus. Muista merkittävistä vaikutuksista esimerkkeinä on käytetty muun muassa online-luottohakemuksen epäämistä ja sähköistä rekrytointia.
Automaattinen päätöksenteko on siis tietosuoja-asetuksen mukaan lähtökohtaisesti kielletty, ellei joku ko. artiklan kolmesta poikkeuksista sovellu. Erityisten henkilötietoryhmien osalta on vielä omat, tiukemmat poikkeuksensa. Tiivistäen voidaan todeta, että poikkeukset ovat melko suppeita. Lisäksi vaikka automaattinen päätöksenteko olisikin sallittua poikkeusten nojalla, on rekisteröidyllä kuitenkin aina oikeus vaatia, että tiedot käsittelee luonnollinen henkilö ja rekisteröidyllä on oltava oikeus esittää kantansa ja riitauttaa päätös. Voitaneenkin todeta, että tosiasiassa tietosuoja-asetuksen sääntely rajoittaa merkittävästi mahdollisuuksia turvautua yksinomaan automaattiseen käsittelyyn perustuvaan päätöksentekoon.
---
Yhteenvetona voidaan siis todeta, että tekoälyjärjestelmät kietoutuvat monitahoisesti ja läheisesti yhteen tietosuojaan liittyvien kysymysten kanssa, mikäli tekoälyjärjestelmien yhteydessä käsitellään henkilötietoja. Kuten nykypäivänä kaiken dataliitännäisen toiminnan kohdalla, niin myös tekoälyjärjestelmien parissa toimivien tahojen onkin tärkeintä ensimmäisenä ymmärtää, mitä kaikkea dataa tekoälyjärjestelmän yhteydessä käsitellään ja millä perusteella. Vasta tämän selvittelyn jälkeen on mahdollista ryhtyä tarkemmin analysoimaan soveltuvaa lainsäädäntöä ja sen vaikutuksia omalle toiminnalle.
Tekoälyjärjestelmien(kään) kanssa ei siis pärjää vain yhdellä säädöksellä. Tekoälysäädöksen lisäksi tulee muistaa huomioida myös muu soveltuva lainsäädäntö, joka voi edellä esitetysti tuoda merkittäviä lisävaatimuksia tekoälyjärjestelmille ja niiden parissa toimiville tahoille.
Tommi Härmä
Partner
Ida Koskinen
Counsel
Artikkelit
- Tietosuoja ja tekoäly: viisi nostoa sääntelyjen rajapinnasta
- Yhteistoimintalain ehdotetut muutokset muutosneuvotteluvelvoitteen keventämisestä eduskunnan käsiteltäviksi
- Uusi kyberturvallisuuslaki aiheuttaa aiempaa laajempia tietoturvavelvollisuuksia teollisuuden toimijoille
- Markkinaoikeudelta linjaus sidosyksikköaseman määräysvaltakriteerin täyttymisestä
- Turnover Thresholds in the Finnish merger control regulations
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön 2023
- Käytännön vinkkejä sopimussakkoehdon muotoiluun
- Työnantaja – muistitko kaikki loppuvuoden deadlinet?
- Oikeuttaako ennakoimaton inflaatio muuttamaan sovittua hintaa?
- Yhteistoimintalain kokonaisuudistus – uusi laki voimaan 1.1.2022
- Tietosuojakatsaus 2021
- Kilpailukieltosopimuksia koskeva lakimuutos hyväksytty eduskunnassa
- Tietosuoja-update – komissiolta uusi tietosuojasopimusmalli sekä päätös uusista vakiosopimuslausekkeista henkilötietojen kansainvälisiin siirtoihin
- KKO 2021:9: Työntekijän kuulemisen viivästyminen otettiin huomioon arvioitaessa kohtuullista aikaa irtisanomisen toimittamiseksi
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2020
- Justice denied is justice delayed
- Hallituksen esitys: Jatkossa työnantajan tulisi maksaa työntekijälle korvausta kilpailukiellosta kiellon pituudesta riippumatta
- Apulaistietosuojavaltuutetun ratkaisu vaatii muuttamaan evästekäytäntöjä: suostumusta ei voi antaa selainasetuksissa
- Koronavirus force majeure -esteenä
- Komissiolta tiedonanto koskien suorahankintojen oikeutusta koronakriisissä
- Voidaanko julkisia hankintasopimuksia muuttaa koronavirusepidemian takia?
- GDPR-sakkoja satelee – Suomessa selvitty toistaiseksi huomautuksilla
- Katsaus korkeimman oikeuden ratkaisukäytäntöön vuonna 2019
- Incoterms 2020
- Työntekijän kuuleminen ja irtisanomisen toimittaminen kohtuullisessa ajassa
- Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääomavaatimus poistui heinäkuun alussa
- Tosiasiallisten edunsaajien rekisteröintivelvollisuus alkaa 1.7.2019
- Välimiesmenettelylainsäädännön uudistaminen käynnistyi vuoden 2019 alussa – elinkeinoelämä toivoo uuden hallituksen vievän uudistuksen loppuun
- In-house-järjestelyt hankintalainsäädännössä – onko sidosyksikkö aina sidosyksikkö?
- Uutta tietosuojalainsäädäntöä tulossa voimaan
- EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisu vahingonkorvausvelvollisten määrittämisestä asfalttikartellissa
- Brexit vaikuttaa lukuisiin sopimuksiin – toimi nyt
- Lakiuudistus mahdollistaa 3D-kiinteistöt kaupunkikeskustojen kehittämisessä
- Ensimmäisiä sakkoja GDPR:n perusteella annettu Euroopassa
- Tietosuojalait hyväksytty eduskunnassa
- Finanssivalvonnalta tuore linjaus: GDPR:n hallinnollisten sakkojen vakuuttaminen on jatkossa kiellettyä
- Välimiesmenettelylaki kaipaa päivittämistä
- Tekoäly haastaa juridiikan
- Osakeyhtiöiden perustamista ja hallinnointia esitetään kevennettäväksi
- EU:n tuomioistuimelta merkittävä ratkaisu liittyen rekisterinpitäjän määritelmään
- Uusi liikesalaisuuslaki
- Koneoppiminen ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimus lainmukaisesta, kohtuullisesta ja läpinäkyvästä käsittelystä
- Application of the good faith principle under the CISG
- Edunvalvonnan kilpailuoikeudelliset rajat – markkinaoikeuden päätös bussiasiassa
- Korkeimman oikeuden linjaus välillisen vahingon korvattavuudesta – KKO 2017:74
- Korkein oikeus linjasi: miten konserniavustusta on osakeyhtiöoikeudellisesti arvioitava?
Artikkelit eivät ole oikeudellisia neuvoja ja niissä on tiettyjä yksinkertaistuksia. Merkurius ei ota vastuuta miltään osin, mikäli artikkelien perusteella tehdään joitakin toimenpiteitä tai jätetään tekemättä joitakin toimenpiteitä. Kirjoittajat antavat mielellään tarkempia tietoja artikkeleissa käsitellyistä asioista
Asianajotoimisto Merkurius Oy | Keskustori 5 | 33100 Tampere